Τρίτη, 25 Μαΐου 2010

Απατηλός καθρέφτης

Tόσο η Δημοκρατία μας όσο και ο βασικότερος καθρέφτης της, η τηλεόραση στηρίζονται σε μια σειρά δεδομένων αξιωματικών αρχών (π.χ. της ισονομίας) οι οποίες όμως στην πράξη αναιρούνται ενίοτε πλήρως. To CSA, το γαλλικό ΕΣΡ, εκδίδει για δέκα χρόνια μια έκθεση για την «εκπροσώπηση των μειονοτήτων στην τηλεόραση». Οι εκθέσεις αυτές, οι οποίες διαπιστώνουν κάθε χρόνο «την εντυπωσιακά ανεπαρκή εκπροσώπηση των μειονοτήτων στα ΜΜΕ» μοιάζουν μεταξύ τους σαν φωτοτυπίες.



Οπως διαπιστώνει στέλεχος του CSA στην «Le Monde», «ο κομφορμισμός και η αδιαλλαξία» αναπαράγουν «διαρκώς το ίδιο» οδηγώντας στη συντριπτική επικράτηση ενός «ομοιόμορφου και απόλυτου». Το εν λόγω γαλλικό πόρισμα αφορά την εκπροσώπηση των «μη λευκών» στα τηλεοπτικά προγράμματα, όπου η αναλογία είναι ένας στους έξι. Το εντυπωσιακό είναι ότι στους σημερινούς εξαιρετικά χαλεπούς καιρούς όλη η συζήτηση και η μέριμνα για τις ανισότητες στα ΜΜΕ ορίζει τις μειονότητες με μοναδικό γνώμονα τις φυλετικές ή τις διαφορές που αφορούν το χρώμα του δέρματος. Με άλλα λόγια η συγκεκριμένη έκθεση υποπίπτει στο σφάλμα που υποτίθεται πως επιδιώκει να στηλιτεύσει.

Αν και είναι γεγονός ότι η τηλεόραση αναπαράγει μια στρεβλή εικόνα της κοινωνίας,η περιγραφή της στρέβλωσης ως ένα ιδιότυπο ρατσιστικό φαινόμενο με όλα τα συμπαρομαρτούντα κλισέ (χρώμα δέρματος, προέλευση κλπ) αποτελεί δείγμα χαρακτηριστικής μονομέρειας ή τύφλωσης. Αυτό ουδόλως σημαίνει ότι δεν υφίσταται διάκριση σε βάρος των φυλετικών μειονοτήτων. Ομως καθώς η δημοσιονομική κρίση επεκτείνεται σαν δερματική ασθένεια σε ολόκληρη την Ευρώπη ελέω κερδοσκόπων και καιροσκόπων, η μεγαλύτερη μειονότητα που μοιάζει αποκλεισμένη από την τηλεόραση είναι οι σκληρά δοκιμαζόμενοι χαμηλόμισθοι και χαμηλοσυνταξιούχοι, οι άνεργοι και όσοι κοιτάζουν το «όριο της φτώχιας» από κάτω.

Γιατί ο ρατσισμός που αναπαράγει αδιάπτωτα η τηλεόραση είναι κατ’ ουσίαν εκείνος της ψεύτικης καταναλωτικής ευδαιμονίας, ο ρατσισμός της διαφήμισης που αποκλείει σιωπηρά όποιον δεν έχει λεφτά να χαλάσει.

Δεν υπάρχουν σχόλια: