Τετάρτη, 16 Σεπτεμβρίου 2009

To δώρο της δωρεάς

Μπήκα όπως κάθε βράδυ στο μετρό, βρήκα ελεύθερο κάθισμα και κάθισα. Απέναντί μου καθόντουσαν δύο νεαρά μελαμψά παιδιά από την Ινδία ή το Πακιστάν, γεγονός που μάλλον εξηγούσε το γιατί σε ώρα αιχμής τα δυο αντικριστά τους καθίσματα παρέμεναν αδειανά. Μου χαμογέλασαν ζεστά, προσφέροντάς μου ένα βουβό, αλλά εύγλωττο καλωσόρισμα. Ενιωσα αμήχανα, αλλά εντούτοις τους κοίταξα στα μάτια, ανακαλύπτοντας δυο φωτεινά και προσηνή πρόσωπα. Δεν ξέρω γιατί αλλά μόλις το μάτι μου έπεσε στο μακρύ περίτεχνο κομποσχοίνι που ο ένας εκ των δύο είχε τυλιγμένο στην παλάμη, δεν βάσταξα και είπα, δείχνοντάς το με το χέρι: πολύ όμορφο κομποσχοίνι...
Εκείνος στράφηκε στον διπλανό του, που του μετέφρασε την ξεκάρφωτη φράση μου, κι αμέσως το ξετύλιξε από το χέρι και μου το προσέφερε. Πάρε το, συμπλήρωσε ο άλλος. Εμεινα άναυδος. Η αφοπλιστική κατάδηλη ειλικρίνεια της δωρεάς δεν άφηνε περιθώρια άρνησης του δώρου· κανένα περιθώριο ανούσιας υπακοής στις επιταγές της τυπικής δυτικοευρωπαϊκής «ευγένειας». Τα δύο παιδιά ήταν πολύ πρόχειρα ντυμένα, φτωχικά με τα σημερινά μικροαστικά δεδομένα. Ηταν φανερό ότι το δώρο προερχόταν από το υστέρημά τους. Θυμήθηκα τα λόγια του ταχυδρόμου του Ταρκόφσκι: «το δώρο πρέπει να είναι θυσία για να είναι δώρο». Συνειδητοποίησα ντροπιασμένος πως όχι μόνο δεν είχα τίποτε – παρά την τεράστια τσάντα που κρατούσα - να τους προσφέρω, αλλά και τίποτα που θα μου έλειπε αν το έδινα. Τίποτα που να μπορεί να λειτουργήσει, να κοινωνηθεί ως δώρο. Δεν ένιωσα απλώς βαθιά απογοητευμένος από τον εαυτό μου, αλλά ότι βρίσκομαι, ως γέννημα θρέμμα της Δύσης ενώπιον ενός υπέρμετρα ανώτερου, πανανθρώπινου πολιτισμού. Τότε έκανα άλλη μια απέλπιδα σκέψη: όλοι εμείς ετοιμαζόμαστε να πάμε στις κάλπες με μοναχικό εφόδιο τις ατομικές, εγωτικές μας απαιτήσεις για μια πιο εύκολη καταναλωτική ζωή. Ανίκανοι να κάνουμε το παραμικρό δώρο. Εδώ δουλεύω, μου είπε ο νεαρός καθώς περνούσαμε από τον σταθμό του Θησείου. Το βράδυ, το κρύο πολύ. Χαμογέλασα πονεμένα και σηκώθηκα. Εμένα κάνει παγωνιά μέσα μου, σκέφθηκα.

7 σχόλια:

Harouf είπε...

Nαι κάπως έτσι έχουν τα πράγματα στις χώρες που υπάρχουν ακόμα άνθρωποι με αγνό βλέμμα.
Έζησα κάτι ανάλογο πρίν πολλά χρόνια (σε μια επίσκεψή μου στο Δελχί) όπου η προσφορά-δώρο εκεί δεν ήταν ένα κομποσχοίνι αλλά ένα ένα βαμβακερό μαντήλι όχι ιδιαίτερης αξίας, σαν αυτά που
χρησιμοποιούσαν παλιά οι παππούδες μας ελλείψει χαρτομάντηλων.Για τον φτωχό ιδιοκτήτη του όμως ήταν κάτι σημαντικό.'Ηταν το "Κυριακάτικό" του, το καλό του. Αυτό που δεν δίστασε να βγάλει από την τσέπη του σχεδόν λιωμένου παντελονιού του και να το προσφέρει σ έναν άγνωστο συνταξιδιώτη του. Επειδή υποψιάστηκε τη δυσφορία (μέχρι λιποθυμίας) μου απ την τρομακτική και υγρή ζέστη της χώρας του στην οποία αυτός ήταν συνηθισμένος.
Αυτό λοιπόν το μαντήλι το κρατάω σαν ένα απ τα πιο ωραία δώρα.

τουπίκλην λοξίας είπε...

και τολμάμε να αντιμετωπίζουμε με υπεροψία αυτούς τους ανθρώπους ως εκπρόσωποι ένος ανώτερου (τάχα) πολιτισμού! Είμαστε ανίκανοι να μετρήσουμε τα βήματα που μας χωρίζουν από κείνους...

Christophorus είπε...

Το έχω ζήσει στο Ιράν, μ' ένα πλαστικό κομποσκοίνι που μου πρόσφεραν ανεπιτήδευτα.

Αλλά κι εδώ, δυο φορές: Πακιστανός πλησιάζει να μου καθαρίσει το παρμπρίζ στο φανάρι και όταν ακούει πως δεν έχω ψιλά -και όντως δεν είχα- καθαρίζει το παρμπρίζ χαμογελαστός και φεύγει, λέγοντας "δεν πειράζει". Κι εγώ σύξυλος.

N.Ago είπε...

το αντιγράφω και το βάζω στο blog μου!

Ανοιχτό Σχολείο Μεταναστών Πειραιά είπε...

Κείμενο μεγάλης ευαισθησίας και αλήθειας.

Να είστε καλά.

disa είπε...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色

I LOVE YOU είπε...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,聊天室,情色,a片,AV女優